مزایا و معایب بافت ترکی کدامند؟ - الو قالیشویی

مزایا و معایب بافت ترکی کدامند؟


همان طور که می دانید قالی بافی یکی از رایج ترین مشاغل و فعالیت های مردم ایران است و مثل هر هنر و تخصص دیگری روش ها و تکنیک های متنوعی برای بافتن فرش در اقصی نقاط ایران وجود دارد. این مسئله باعث شده است تا گره و بافت های مختلفی در قالی بافی ایجاد شود. در هر منطقه ای از روش و شیوه خاصی برای بافت فرش استفاده می کنند. یکی از این روش ها که در بیش از ۸۰ درصد قالی ها مورد استفاده قرار می گیرد بافت ترکی است. در ادامه در نظر داریم شما را با مزایا و معایب بافت ترکی آشنا کنیم با ما همراه باشید.

معرفی بافت ترکی

روش بافت ترکی اکثرا در مناطق ترک زبان، کل منطقه آذربایجان، زنجان، اردبیل، همدان و دیگر مناطق ترک زبان در ایران استفاده می شود و طبق برخی از منابع این روش به ترکان سلجوقی نسبت داده شده است. در ادامه مزیت های این روش را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

راه های ثبت سفارش در تهران

سفارش آنلاین و دریافت تخفیف ویژه

۰۲۱۱۷۶۲

۰۲۱۲۲۲۲۵۳۱۴

۰۲۱۴۴۴۰۳۴۱۱

۲۰ خط ویژه در سراسر تهران، تماس فوری با لمس شماره

مزایای بافت ترکی

از مهم ترین مزایای بافت ترکی می توان به موارد پایین اشاره کرد:

  •  استفاده از این نوع بافت باعث می شود بتوانید ریزترین نقشه های فرش را با آن ببافید.
  •  به دلیل متقارن بودن گره ها و بسته بودن آن ها در بافت ترکی، فرش های ظریف از دوام بسیار بالاتری برخوردار می شوند.
  •  در حالت معمول فرش هایی که با بافت ترکی بافته می شوند به نسبت فرش هایی که با گره فارسی بافت می شوند ظریف تر بوده و معمولا دارای رنگ های متنوع و خطوط نازک تری هستند.
  •  طبق نظر بسیاری از بافنده ها و کارشناسان دوام فرش هایی که با بافت ترکی بافته می شوند بسیار بیش تر از دیگر فرش هایی است که از روش دیگری برای بافت استفاده می کنند.

معایب بافت ترکی

به خاطر این که در بافت ترکی از کوج استفاده نمی شود ممکن است این مسئله باعث شود فرش در اثر کشش بیش از حد زیاد چله ها و پودهای وسط دچار سرکجی شود. همچنین به دلیل توزیع غیر یکسان احتمالا در زمان گرداندن فرش باعث به هم خوردن تراکم چله شده و باعث لغزش، کشش یا بالا رفتن طول چله شود. از آنجایی که شانه های ترکی از شانه های فارسی سبک تر بوده و وزن پایین تری دارند به همین دلیل با کوبیدن دائمی فشردگی مورد نیاز را بر روی چله تامین می کنند.

مزایا و معایب بافت ترکی کدامند؟ - الو قالیشویی
مزایا و معایب بافت ترکی کدامند؟

در بافت فرش با روش گره ترکی و فارسی از نخ های مختلف از جنس ابریشم و پنبه استفاده می کنند اما میزان نخی که در گره ترکی مورد استفاده قرار می گیرد بیش تر است.در نهایت می توان گفت در کنار معایب ذکر شده بافت ترکی همچنان بهترین نوع بافت است چرا که در بیش از هشتادر درصد تابلو فرش و قالی های دستبافت از این نوع بافت استفاده می کنند و این مسئله کیفیت بالا و مرغوب بودن این بافت و گره را نشان می دهد.

سخن پایانی

فرش ها را می توان با روش های مختلفی بافت یکی از بافت های رایج و محبوب بافت ترکی است. به طور معمول فرش هایی که با گره ترکی بافته می شوند از فرش هایی که با گره های دیگر بافته می شوند ظریف تر، با کیفیت تر، مرغوب تر و بادوام تر هستند. به همین دلیل بیش تر بافنده های فرش استفاده از این نوع بافت را به دیگر بافت ها ترجیح می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *